Иронията на Оцеляването е в това, че независимо от всички планове, подготовки и умения, които сте научили за това, да останете живи сред Дивото, истинското ви желание всъщност е да се приберете у дома. Инструкторите по Оцеляване имат склонността да романтизират оцеляването, като ви учат на много отлични, понякога висши умения, които да ви помогнат да живеете възможно най-дълго в изолирани райони, но истината при една истинска ситуациа на оцеляване е, че ще сте изплашени, гладни, уморени и премръзнали. Ще искате просто да се измъкнете от този кошмар. Уменията за сигнализиране може да се окажат ключа към вашето скорошно завръщане у дома.
Водят се спорове кой аспект на Оцеляването трябва да е с основен приоритет, но може би най-правилното е веднага след като осигурите своята безопасност и вече сте подсигурили подслона си, следващата ви стъпка да е подготвите методите си за сигнализиране. Тъй като никога не можете да сте сигурни кога ще се появят евентуалните спасители, то трябва да сте готови да подадете сигнал по всяко едно време. Ще сте късметлии ако ви намерят бързо, но реално може да минат часове, дни и дори седмици, преди някой да забележи сигналът ви.
Сигнализиращите устройства се разделят основно на две категории: насочени сигнали, които трябва да бъдат видени или чути от преминаващите наблизо хора, и технологични сигнали, които изпращат информация за вашето местоположение и състояние към някой, който е на огромно разстояние от Вас.
Насочени сигнали
Насочени сигнали са тези сигнали, които трябва да бъдат видени или чути от целта (човек, който минава пеша, със самолет или лодка например), за да бъдат ефективни. Устройствата, които ги изпращат, могат да бъдат готови за експлоатация, както и такива, които трябва да си направите сами.
Ако използвате визуален сигнал, който трябва да бъде видян от преминаващ самолет, позиционирайте го на чисто и равно място, което се намира на възможно най-високият терен. Помнете, че ако бъдете забелязан от самолет, той най-вероятно няма незабавно да се приземи. Уверете се, че пилотът ви е забелязал. Това може да се разбере по действията му, които включват ниско летене, хвърляне на съобщение, поклащане на крилете на самолета или проблясване на светлините.
Независимо от това какъв по вид сигнализация изготвите, трябва да знаете как да го използвате, и това да стане в най-кратки срокове. Може да разполагате само със секунди, а пропуснатата възможност да струва животът ви.
Готови за използване сигнализиращи устройства
Готовите за използване сигнализиращи устройства са едни от най-практичните сред пустошта, защото те обикновено са продукт на някакъв вид технологична иновация. В комплекта ви за оцеляване трябва да се намира поне едно от тях.
Сигнално огледало (хелиограф)
Отблясъкът от сигналното огледало в ясен, слънчев ден може да бъде забелязан дори от около 80 км разстояние! Сигналното огледало може да бъде използвано и в облачни дни и на лунна светлина, но с по-малък обхват. Истинските сигнални огледала се произвеждат с малка дупка в средата, но всяко едно огледало или материал с добри отразяващи свойства (например парче метално фолио) може да бъде използвано със почти същият успех.
Застанете с лице към мишената и протегнете към нея ръката си така, че дланта да се намира точно под нея. С другата си ръка, държаща огледалото близо до лицето ви, насочете отразеният лъч светлина точно върху ръката си. Движете внимателно огледалото нагоре и надолу бързо. Заради обхвата на сигналното огледало, Вие ще можете да сигнализирате на всеки самолет, който можете да забележите, независимо от това колко далеч ви се струва той. Международно разпознаваемият сигнал SOS е три къси проблясвания, последвани от три по-дълги, които пак са последвани от три къси.
Основният принцип е, че колкото е по-голямо огледалото – толкова повече светлина то би отразило. Стъклените огледала отразяват светлината по-добре от който и да е друг материал, но също така са едни от най-лесно чупещите се. От друга страна, металните огледала (включително неръждаемата стомана) се драскат лесно и са податливи на корозиране, особено в присъствие на солена вода.
Използване на сигнално огледало с отвор за прицелване
1. За да използвате ефективно сигнално огледало с отвор за прицелване, дръжте го близо до лицето си. През дупката до лицето ви достига лъч светлина. Можете да го видите, защото този тип огледала са двустранно огледални.
2. През отвора виждате също така и своята мишена. Движете огледалцето така, че светлото петно от светлина върху лицето ви да попадне точно в дупката по средата, като следите и за това, мишената да е също в нейният център. Когато това стане може да сте сигурни, че отразеният от огледалото лъч осветява мишената.
Използване на сигнално огледало без отвор за прицелване.
1. Застанете срещу мишената и протегнете ръката към нея, като държите пръстите нагоре. Дръжте огледалото близо до лицето си и насочете светлинният лъч към пръстите си.
2. Движете внимателно огледалото нагоре и надолу бързо. Пръстите на ръката ви трябва да са точно под нивото на мишената.
3. Друг начин е да разтворите пръстите на ръката си така, че да се образува процеп, в който да „държите“ мишената. Осветявайки този процеп с отразеният лъч, вие ще сигнализирате успешно мишената.
Химични сигнали
Калиевият перманганат е пример за химикал, който може да бъде използван за направата на временен знак във водата, или малко по-траен такъв върху сняг (оцветява снега в пурпурно), който да сигнализира спасителните екипи.
Химични светлини
Някой компании произвеждат химични светлини, които да се използват в ситуации на оцеляване, но те не са особено ярки и обикновено не могат да бъдат видени на повече от миля разстояние. Химичните светлини се забелязват най-добре, когато са разпръснати в големи дъги или криви. Всички от тях имат ограничен срок на съхранение и действието им преминава бързо, след излагането им на въздух.
Сигнални ракети и „свещи“
Сигналните ракети са ефективен начин за сигнализиране и са спасили живота на много хора по цял свят. Действието им обаче е кратко, затова ги използвайте само ако сте сигурни, че някой ще ги види.
Електрически светкавици
Нямат същия периметър на действие като този на сигналното огледало, но работят на същият принцип и са особено практични през нощта. Внимавайте да не прахосате зарядът на батериите. Няма нужда да присветвате със светкавицата през цялата нощ, покачени на накое дърво, ако наблизо няма никой, който да я забележи.
Лазерните фенерчета са една стъпка по-напред от обикновените – с по-мощен, цветен и видим от далече лъч. Друго предимство на лазерните фенерчета е, че те са компактни и дълготрайни.
Сигнали, които можете да направите сами
Ако имате нещастието да се окажете без готови за използване сигнални устройства, все още съществуват няколко възможности, които да използвате. Те са също толкова ефективни като предходните, но изискват полагането на повече усилия и капризни спрямо ресурсите и условията на средата, в която се намирате.
Сигнален огън
Как да изготвите сигнален огън:
1. Започнете с изготвянето на тринога от три дървени стебла.
2. Ако имате излишно парче въже, оплетете го на известно разстояние от основата на триногата, за да направите платформа. Платформата може да се изготви и от по-тънки клонки и стебла. Върху нея натрупайте сухи, бързо горящи материали, като например брезова кора. Върху тях поставете произвеждащи пушек материали, като влажен мъх, гнило дърво, гума или пластмаса.
3. Запалете сигналният огън когато смятате, че самолетът или преминаващите наблизо други сухопътни или плавателни съдове могат да го забележат.
Дърво-факла
Това е разновидност на сигналният огън, при която самотно стоящо дърво се запалва във вид на факла. Най-лесно се запалват мъртвите правостоящи дървета, но живите и зелени такива също мога да бъдат изполвани за същата цел, особено тези, които съдържат смола. Хартиените брези са много добри дървета-факли – тяхната тънка кора се запалва много лесно.
За да превърнете дърво в сигнален огън, поставете сухи клонки и треви върху ниските му клони и ги запалете. Пламъкът ще се движи нагоре и ще запали листата над него. Когато правите дърво-факла, избирайте такова, коет е самотностоящо и отдалечено от останалите дървета, за да не направите горски пожар!
Въпреки че сигналните огньове са най-често използваните начини за сигнализация, които можете да направите сами, съществуват и други ежедневни (обикновено неочаквано подходящи) предмети, които да използвате като сигнализация и да увеличите шансовете си да бъдете намерен.
Ако този блог ви е харесал! Ако информацията в него ви е била полезна! Ако искате да изразите благодарността си, или да подпомогнете бъдещото му развитие! – Можете да натиснете този бутон, и да ме почерпите една бира с картофки! 😉 Благодаря ви! |
04.09.2009 at 14:17
За лазерните фенерчета не се бях сещал… 🙂 ! Някой да знае от къде мога да си купя хелиограф ?
04.09.2009 at 17:17
@ Гегата, може да пробваш с капачка от буркан, от вътрешната му страна залепи алуминиево фолио гледай да няма гънки. В средата пробий един отвор и си готов. Аз моя „хелиограф“ (ама че странно наименование) си го стъкмих от стар ръчен часовник.
@ xenos, интересна статия. Това с лазерчето и аз не го знаех та се чудя колко е ефикасно дори и вечерно време. За сигнален огън надявам се на никой да не му се случва да прави. А колкото до това къде всъщност е сигнализирането в познанията за оцеляване, поне за мен, това се нарежда няколко пункта след намирането на храна и преди хигиенно удобство при бетстващия.
04.09.2009 at 22:18
лазерите са доста ефикасно ,но на някои лазери им се изтощава много бързо батерията ,а също така може да се използва и за фенерче само трябва да се зазглоби да се извади лещата и прожината под лещата
05.09.2009 at 1:42
Лазер? Някой ще покаже ли продук обозначен като лазерно средство за сигнализация? Аз като гледам из нета ги ползват само да пукат балони да палят кибрити 🙂
05.09.2009 at 15:32
Виж например ТОВА.
05.09.2009 at 15:45
J.M., много напред слагаш в приоритетите намирането на храна. Истината е, че без храна се оцелява много по-лесно и дълго, отколкото си мислим. След шока от пропуска на първите няколко хранения (в часовете, в които сме свикнали да се храним), следва един по-дълъг период, в който дори не се сещаш, че си гладен. Изпитвал съм го и знам, че не е болка за умиране. 🙂
Помни правилото на 3-ката, което се отнася за жизнено-важните ресурси (въздух, вода и храна): 3 минути без въздух, 3 дни без вода, 3 седмици без храна. Това са средните срокове на оцеляване без всяко едно от тях. Приоритетите трябва да се подреждат спрямо тях. А сигнализирането наистина трябва да е напред, ако искаш да бъдеш открит и спасен възможно най-скоро.
05.09.2009 at 17:30
Е, човек може и да не е гладен от шока, но на тялото му трябва енергия. Ако си нейде в някоя силно ограничена от цивилизацията местност, не знам колко човека биха стояли изнемощяли и гладни само и само да успеят да запалят клада или да се ослушват за двигател. Това за трите седмици е някаква фълшива пропаганда на индийци и тибетци. Който си мисли че може да издържи повече от пет дена без да тикне нещо между зъбите, то нека се пробва, а след това да коментира дали е успял и през какви халюцинации е преминал. Ако си гладен нямаш сила, ако нямаш сила нито ще палиш огън, нито ще викаш, а в по-големия случай няма да искаш да живееш. А колкото за спасителното сигнализиране, може и въобще да се премахне. Не сме в средновековието ( колкото и да ми се иска да сме ) всеки си вади мобилния щрака две три копчета и хоп, ейти карта, ейти ел. компас. То баба ми има мобилен и няма да се очудя, че и да се загуби в тихия океан веднага ще звънне на някой за помощ.
офтопик : Това за трите минути без въздух също съм малко против. Познавам двама асматици които се задържат под вода за около 2 минути и половина, а какво ли остава за нормален организъм.
Малко доста дълаг стана коментара, ама нека да си кажем гледните точки.
05.09.2009 at 17:49
За глада вече съм писал ТУК. Халюцинациите ще дойдат доста след 5-тия ден мисля, но иначе за липсата на сила си прав – още след първите 24 часа спада много рязко. Тогава е друга „цаката“ – работиш кратко, с големи почивки между всяко действие, така че пак можеш да се справиш с много задачи, с които ситуацията ще те сблъска.
И не съм съгласен за премахването на спасителното сигнализиране, както и в универсалността и достатъчността на един мобилен телефон. Седни на чаша кафе (или бира) с някой дългогодишен планински спасител, да ти каже колко са спасили (и колко са умрели) без да успеят да използват телефона си. Като цяло избягвай да изказваш това твърдение пред професионалисти. 🙂
(Не се заяждам. За гледни точки ставаше дума.)
05.09.2009 at 18:02
J.M. Ще те разочаровам вярвам, но не е съвсем индийска пропаганда. Наистина човек ще оцелее доста без храна (Справка бендите африкански държави и един колега, който отслабва като не яде по 2 седмици).
05.09.2009 at 18:09
Не се обиждай, ама то и да питаш гробар колко му е прецизна работата той винаги ще ти каже, че без него не може да съществува света. Вкоренено е в човека да се слага на високата стълбица и най-вече да желае зачитане на това което върши. И аз имам един въпрос. Попитай някой от екипа на ПСС колко човека са спасили и поради какво се е наложило да ги спасяват. Сигурен съм че ще кажат стотици и от лавини. Това, че хора умират, не се дължи толкова на това, че не могат да сигнализират за помощ, а от това че не са свикнали да подлагат психиката си на такъв вид натоварване. Колкото за леката работа по време на паника не съм сигурен, че някой ще си направи правилен лимит за действие. Както написах паниката може и да те откъсне от глада но няма да спре тялото ти да агонизира от глад и жажда.
Не казвам че сигнализирането по време на какъвто и да било вид бетствие е ненужно познание, точно обратното, но просто човека се е вглабил в техниката и забравя за по сигурния метод, механиката. Всякакъв вид измервателни уреди от механичен вид са с пъти по-евтини от своите братя от дигитален тип. Това че има повече реклама на вторите не означава че механиката е първобитна наука.
В никакъв случай не приемам поста ти за заяждане.
05.09.2009 at 18:16
Нека да оточня малко по-обстойно едно е да се гладува в ситуация на стрес и пезпомощност и друго е да гладуваш с цел да отслабнеш или заради това че нямаш парички за филия хляб. В единия случай се молиш и мечтаеш за храна докато вятъра или жега те брулят яко и се чудиш какви са тези звуци около теб, а в другия се възпираш да ядеш докато си лежиш на шезлонг и гледаш любимото си предаване.
Според мен има огромна разлика между двата вида глад. Вие какво мислите?
05.09.2009 at 18:30
@ Молекулярен биолог, не оспорвам това че в африка и сомалия се гладува яка, ама нали си има Мадона и Бранджелина за тях :). А сега без майтапи. По статистика мисля, че има повече смъртни случаи поради салмонела рак спин и др. бичове за 3-тия свят, отколкото това че нямат храна. Нека да кажа че всеки човек който е роден там е свикнал на глад и жажда. Ако ние отидем там мисля че нито аз нито ти нито който и да е друг индивид от 2-рия „свят“ ще издържи колкото тях на глада.
О.К. съгласен съм че има хора които могат да преодолеят 3 седмици глад, (като онзи индиец с фотосинтезната диета) но тези хора са тренирани и усвоявали това нещо с години, а не със седмици или дни. Никой не може да си предвиди лимита.
Колкото и кофти на някой да му прозвочи, нека кажа, че човека е биологичен вид на когото му е зародено да яде месо, всичко останало е просто подправка. 🙂
05.09.2009 at 18:40
Да, ако тези неща могат да се нарекат „Тренировк“ по всички показатели те доста са потренирали. За мое нещастие обаче имаше една тълпа университетски преподаватели, които се опитаха да ми влеят в главата всякакви метаболизми, физиологии и т.н. Като краен резултат – аз си взех изпитите… задоволително, а те ме оставиха намира. Покрай цялата механична дейност около ученето обаче някои неща ми влязоха в главата. И едно от тях е, че човек (особено днес действащия никак не особено фин българин на XXI век) хич няма да му се отрази толкова фатално малко гладуване. Мога да ти говоря за реакции на стрес на различните типове клетки, но ако се довериш на не особено експертното ми мнение – човек може доста да изкара без храна. Ама доста. Ама направо 3 седмици. Вярно е, че после ще прилича на просната върху закачалка стара кожа и няма да има сила да си вдигне главата, но ще оцелее без да му мигне окото.
05.09.2009 at 19:13
А препокриват ли се общо стреса и глада, защото хората слабеят и от стрес и от глад. Това, че човек ще стане буквално парцал е неуспоримо. Не искам да ви илюстрирам картина как след 3 седмици мъж или жена седи под навес от клони и грасталаци, с хлътнали скули, опулени невиждащо очи и в главата му/й се таи мисълта че щом види или чуе самолет веднага ще скокне на крака и ще сигнализира правилно и по кодекс. Или още по-малко как тази самотна личност, започва да диша учестено докато накрая съвсем спира да диша. Искам да кажа, че ако издържиш толкова време в глад то ти няма да си човек със съзнание, а „зеленчук“.
Сега прегледах статията на Стоян и забелязах че е вписал няколко фактора за това как се оцелява по време на глад най-вече ми допаднаха случаи за външни и вътрешни наранявания, телесни мазнини и др. Ще е хубаво и всеки интересуващ се по тази тема да го прегледа.
Нека да дам и един весел български пример, който много мъжаги казват „…Аз може да не близна вода, ама бира ли е, немога“ или „… „Ти ми дай една каса бира, маса стол и ме чакай да намина“
Има и едно интересно филмче „Alive“, „Живи“ в превод, е там е много ясен примера за глад по време на бетствие. Филма е по действителен случай. Има и още един много добър филм който е посочен в друга тема.
06.09.2009 at 13:28
Много добра статия. Поздрави! Не знам дали в България се продават качествени лазерни фенери? На пазара има някои типове челници със светодиоди с червена и бяла светлина, които могат да автоматично да излъчват SOS-сигнали. Такива са например челниците на фирмата Primus. Относно сигналните огледала (хелиограф) магат да бъдат закупени от оръжейният магазин на ул. „Цар Самуил“ 93 в софия. те са производство на фирмата BCB ENGLAND и са в два варианта – компактен и увеличен. Бяхя доставени по моя поръчка и вършат много дорба работа.
06.09.2009 at 13:43
@ Симеон, как се казва този оръжеен магазин и приема ли електронни поръчки?
@ xenos, кога да очакваме втора част на темата?
06.09.2009 at 13:53
@J.M.: Ако се справя навреме с оформянето на текста и обработката на изображенията – понеделник следобед или вторник предиобед. 🙂
06.09.2009 at 14:03
Абе някой горе спомена за мобилен телефон.. Да иде да се разходи из рила :). Аз лично другия път ако не си направя една насочена яги антена за гсма..
06.09.2009 at 14:23
Магазинът приема електронни поръчки и ги доставя в цялата страна. Интернет адреса му е: http://WWW.ORAGIE.COM, телефона на магазена е 0899-151815, а електронната му поща: office@oragie.com, info@oragie.com. Можеш да се свържеш на ICQ Номер: 224902667 както и чрез SKYPE он-лайн обаждане. При наличност на продуктите всички поръчки пуснати в сайта преди 17:00 часа се обработват и пускат в същия ден
Поръчки пуснати в Събота и Неделя се обработват в Понеделник. Ако търсиш продукт неналичен в магазина, свържи се със собственика и той ще го намери.
06.09.2009 at 15:18
@ Симеон, пазарувал съм от тях веднъж, всичко си бе коректно и в описаните срокове. От време на време проверявам дали има нещо ново в секции ножове или сървайвъл. Малко цените са повишени с 1лв – 2лв, ама може да си сигурен че ще получиш тов което си поръчал.
@ joy_boy, в планината има ли обхват мобилния ти? Щот тука из варненските дерета и горички, незнам дали си забелязал, че от време на време спира за часове. Ако казваш че с джиесем няма да се спасиш в планината тогава извади gps-a. Гледната ми точка бе за дигитализацията като цяло, а не само за jsm-мите. Макар и аз да мечтая за едно часовниче на суунто коре от черната генерация.
@ xenos, с какъв софт обработваш снимките? И един страничен въпрос, часовника ти бързо ли яде батерията. Попаднах на много коментари, че този тип часовници буквално за месеци изтущават батерията.
06.09.2009 at 17:45
@J.M.: За обработка на изображения използвам GIMP. Безплатен е и не отстъпва на комерсиалният Photoshop.
Часовникът ми е подарък от един приятел, с който се запознах покрай блога ми (има го на една от снимките от поста „Vacation End…“. 🙂 ) Имам го от няколко месеца и не виждам да му се е изтощила батерията. Предполагам още доста преди това е носен. С две думи – поне за моя модел това твърдение не важи.
Иначе за други марки (Suunto, Casio…) и аз съм чувал, че през месец-два сменяли батерии ама… 🙂
06.09.2009 at 17:56
То главно поради приложенията дето има в тях. И аз се запалих по такъв тип часовници, ама за тея пари направо да не казвам колко неща мога да накупя. Имам си едно касио не ми е изневерил вече година, малко с термометара си имам проблеми ама то не ми е стимул да го отавя на шкафа. Дано да ти държи дълго още батерията и да не те изостави в гората.
06.09.2009 at 23:20
J.M. това за деретата по черноморието е нормално :)… то и по бреговата ивица като има стръмен клиф (или както там се води по география) зад тебе, няма как да имаш обхват (понеже пред тебе равно море – а там няма клетки..).. ние обикновенно си носим токита (PMR примерно) колкото да държим връзка между нас си (групата) щото е изнервящо на 200 метра от тебе и да си крещите, пък и до морето е шумно.. инак токитата от тоя тип покриват доста километри при пряка видимост.. пък за гпс-а дето казваш, аз не се притеснявам толкоз от изгубване.. мислех за сигнализацята по скоро като вариант ако не мога да се движа.. в смисъл да счупиш крак или нещо подобно.. инак ако си в кондиция да вървиш, и обхват ще намериш..
07.09.2009 at 7:20
Аз също не съм съгласен за мобилния как за бога ще можеш да се обадиш примерно над 2000 метра ? то на 300 метра още се губи обхвата , че даже и по-малко а по средата на океана строят антени за телефон да знаете 😀
Мобилниат ще може да ти е полезен ако се придвижиш към по-ниска или по-висока точка където да има обхват или да използваш (батерията в краен случай) за да си запалиш огън
07.09.2009 at 10:03
@ joy_boy, на каква далечина имат сигнал радиостанциите които използваш? И наистина много добър пример даде за случай в който е нужно да използваш сигнализация, хареса ми:)
@ Теодор, туй за мобилния на баба ми бе просто лаф. 😉 Ако сметнем че говорим за български оператор, не знам дали ще има обхват дори и в малко по-далечна държава. Щом казваш ( явно от лични наблюдения) че gsm-ти няма покритие на мрежата още на 300 метра н.в. Ще се съглася с теб само защото не съм си носил телефона до такава височина.
Ако някой е ходил на боровец да кара ски или сноуборд нека да каже дали там има обхват. Забелязал съм, че като има репортаж по новините, в кадър се хващат двама трима дето държат телефон до ухото.
07.09.2009 at 10:36
По големите курортни комплекси няма начин да няма GSM клетки. Просто ще е голям минус. 🙂
07.09.2009 at 11:11
@ xenos, то важното е че има и е доказателство че над 300м и до 2000м височина има обхват. Макар и да е само по курортни комплекси.
07.09.2009 at 12:56
Здравейте, поздрави на Стоян за поредната и полезна статия 🙂 Та значи за носенето на мобилен телефон в планината- лошо няма, стига и да има обхват 🙂 Аз лично бих си настроил часовника на диплея да е аналогов и ако в момента нямам никакво средство за ориентиране и обхват на телефона- ще го използвам за намиране на посоката по метода на аналоговите часовници. Та ако нямам обхват, това е едно ценно приложение на мобилния в планината и бих му пестил тока на батерията на всяка цена 🙂
07.09.2009 at 13:06
Четох коментарите по статията: защо разчитате толкова на електроника, след като тя първа сдава багажа, с изключение на малко устройства, конструирани специално за целта. Стандартен gps колко издържа на падане във вода? За gsm важи същото, така че подръчните средства за сигнализация , огледалата , сигналните ракети и т. н. май не са за изхвърляне. И още нещо – нямаше да задължават рибарите да имат 5 бр. ракети, струващи колкото един gps!
А, браво за статията! Много е добра!
07.09.2009 at 13:07
Не навсякаде ,но на някои места в планината в Търговище ми се губи обхвата. А ако Стоян е ходил до х. Букаците ще потвърди че обхвата се губи и трябва да се поразходиш към чешмата за да хванеш обхват. Аз лично имах обхват във хижата понеже антената на gsm-а ми беше по-мощна .
Във курортните комплекси почти навсякъде има обхват а във това за океана може и да има нещо 😀 вярно понеже някои по-луксозни ораби предлагат тази услуга и можеш да разговаряш по gsm-а.
Със обикновено токи 5km обхват можеш да говориш на около 20km !!! при пряка видимост
07.09.2009 at 15:51
Между другото, когато Нобиле и част от членовете на експедицията му остават на леда след катастрофата на дирижабъла „Италия“, първия сигнал, който успяват да уловят от търсещите самолети, е от „огледалце“, направено от дъсчица и станиол от шоколад.
07.09.2009 at 19:00
Поздравления Стояне !Радвам се ,че и след почивката отново си „вдигнал плантната“ и си „хванал вятъра“тъй ,че интересните и полезни статии за всички които не ги свърта край климатика а сънуват гори и планини ще продължат.Забелязах един много важен пропуск който се отнася за 3-те ресурса.Всичко това което пишеш е абсолютно вярно но е пропуснат още един жизнено важен фактор -температурата.Ако тя е близо до нормалната -ОК, но ако е много висока и съчетана със силно слънце или под нулата а може и вятър в добавка…редно е да кажем и няколко думи как батериите понасят студа .Много наивно ми прозвучаха тези коментари (почти като реклама )как мобилния ще те спаси от всякакви неприятности.За мен първия признак ,че съм се отдалечил от цивилизацията е ,че изчезва покритието.Е -ще каже някой които не брои стотинките-има и сателитни телефони .Само ,че проблемите обикновено идват когато най -малко ги очакваш и не си отрупан с оборудване .
08.09.2009 at 18:39
Теодор вече каза за pmr токитата (ПМР446 – тез които са законни тука). С мощност от 0.5 вата им дават към 5 км. Това при пряка видимост може да стане и на 15-20, а ако сте от различни страни на масивен хълм – може да няма връзка и на 30 метра.. но определено са голям плюс. аз лично си нося ham радиото, което би могло да предава с 5 вата мощност, но е безмислено, при положение, че другата страна ще ме чува а няма да „хвърля“ до мен :). за тоя дето питаше колко изтървания във вода издържа електрониката – радиото, фенерчето и гпс-а ми са водоустойчиви (вярно половин час и то на не повече от метър, но пък то ако ги изпусна на по дълбоко няма да мога и да ги извадя сигурно :). за обхвата – няма да говоря за самите преходи, там нормално да няма обхват когато си заобиколен от скали и върхове.. от едната страна на Мусала (от към боровец) има почти навсякъде (по пътеката) обхват.. от другата страна – пътеката към Кайзеровия път и х. Грънчар има „петна“ където има, но човек трябва да ги търси.. на самата хижа – обхват има на 150м от нея до един камък, където се открива гледка към долина – явно в далечината има клетка.. който е с по кофти гсм само гледа чертите, почне ли да набира – чао.. от х Грънчар до х Рибни езера – пак същото със петната.. но на около половин 1 час се намира обхват (по пътеката, човек винаги може да изкачи някой връх и да пробва 🙂 ). х Рибни езера – обхват на близкото било – 1 час+ изкачване.. е на хижа Мальовица вече имаше признавам.. на втория етаж :). всички са над 2000м надморско.. така че – в планината няма обхват. около комплексите може и да има, то до тях и път има, и дискотеки.. та мисълта ми е, че даже и на 2 часа път от хижата да се пребиеш, не само, че може да нямаш обхват, ами и да имаш, няма как да се обадиш в хижата, щото и там много вероятно да нямат..
08.09.2009 at 18:45
аз друго се чудя – какво ще направя ако видя отблясък от огледало в далечината, или пък стълб пушек, или пък сигнална ракета(то тва вече не важи направо – тез фойерверки никой за нищо ги няма, всеки им е свикнал.). най-вероятно нищо. не и ако не знам, че търсят някого. а за да започнат да търсят – предварително известяваме някого за маршрута, поддържаме връзка когато е възможно.. поставяме срок след който да започнат да се паникьосват :).
08.09.2009 at 19:11
Има нещо което не прочетох в нито един коментар. Бих го прикачил към сигнализацията. Това е някой друг да знае какъв ти е плана за деня. Примерно „тръгвам от хижа А и довечера отивам към хижа Б“ или отивам да ям къпини еее зад онова хълмче“ и т.н. Та ако случайно изчезнеш да се ограничи мястото за търсене и то да започне възможно най-скоро.
08.09.2009 at 22:54
Joy_boy пробвай пусни gps-а от 1м в някое поточе и тогава пиши. Да не говорим за солена вода
08.09.2009 at 23:19
живко, какво мислиш, че ще стане? с гпс-а не ми се е случвало, на радиото нищо не му стана.. виж ако се натресе с дисплея на някой остър ръб ясно.. ама то и картата ако ти падне във водата не се знае кво ще стане.. или ако си изтървеш компаса в камъните. но бягаме към друга тема.
сандокан, виж коментара над тебе, последното изречение 🙂
09.09.2009 at 8:36
Стандартните туристически GPS приемници (не автомобилната навигация) са проектирани да издържат под вода минимум 30 минути на дълбочина 1 метър (стандарт IPX7). Някои са още по-водоустойчиви, да не говорим, че могат и да плуват. 🙂
Локвите и дъжда не са никакъв проблем. Наистина при изпускане от високо (ама мисля трябва да е повечко от 1 метър), особено под определен ъгъл, уплътнението може да пропусне. Ето защо са сложили дълга каишка в комплекта. Винаги я слагайте около врата си, или около някоя гайка по облеклото или екипировката.
09.09.2009 at 20:11
да изтървеш gps в камъните и компас има разлика понеже електрониката може да се повреди а на компаса най много да ми се счупи стаклото ако е с а моят има и предпазител за стъклото така че + за компаса