Във вторник стартира излъчването на епизодите от новият четвърти сезон на Сървайвър БГ – Филипините.
Много се чудих дали да напиша тая публикация. Накрая реших да го спомена, но с друга цел, която ще ви обясня по-нататък. Все пак за „оцеляване“ става уж дума. Доколко е такова, няма да изпадам в размишления, за да не ме обвини някой в завист или „че гроздето е кисело“. Единствено мога да завиждам за красивите места, на които са изпратени участниците.
И друг път съм писал по въпроса, и друг път съм казвал, че мислех да кандидатствам. Даже бях започнал подготовка но… После се усетих, че там не е за мен. „Сървайвър“ е шоу. Там хората се избират по типажи (и както дочух от достоверен източник и по малко препоръки и връзки). Аз не се вписвам нито в едните, нито в другите. 🙂 Освен това, дори да беше се случило невъзможното и да бяха ме взели, от нещата, които очаквам, щях да намеря само красивата природа… нищо повече.
„Сървайвър“ не е истинско оцеляване. По скоро е състезание в тежки условия, където крайният резултат не зависи особено (и често въобще не зависи) от физическите ти възможности и уменията, които си натрупал, а от благоволението на другите, които решават съдбата ти по това дали им харесваш или нещо от сорта… Нарушават се много принципи на Оцеляването, като пестене на енергията и избягване на тежки натоварвания в условия на екстремна топлина и влажност. Уж било за награда, ама си умря човека. (Моите съболезнования!)
Ето какво за мен трябва да представлява „Сървайвър“, за да носиш напълно заслужено титлата „Последният оцелял“:
Участниците трябва да са сами, ако може на самотни острови. Без храна, без вода, само с възможност да си я набавят сами (да има източници). Всеки се оправя сам и отпада от играта или когато сам се откаже, или когато го изнесат с носилката. 🙂
Естествено при този формат няма да го има зрелището и интригите, които се целят във сегашният, но пък нали за оцеляване става дума? На такова нещо бих отишъл. И не ‘щото се мисля за много добър. Просто наистина би ми бил интересен резултата.
И тогава нямаше да се засилят манекенки, футболистчета, бизнес дами (откога фризьорките са такива?!!!), мис-ове и мистър-ки и т.н. Не че няма и стойностни играчи, но това е рядкост. Втори Николай Мартинов мисля, че няма да видим.
Идеята, с която пускам тази тема е, следната:
Ако не всички, то вероятно голяма част от читателите на този блог ще „хвърлят“ око на сериите. Вероятно ще забележат нещо, което ще им направи впечатление, и което ще искат да обсъдят. Става въпрос за нещата, свързани с истинското Оцеляване – методи, умения, навици и т.н. Идеята ми е да дам на всеки тази възможност тук, в коментарите под статията.
И нека бъда по-конкретен: Става въпрос само за умения, методи, навици, похвати и каквото там се сещате от Оцеляването! Тяхното правилно приложение и изпълнение. Успех или неуспех. Грешки или абсолютно неправилни действия. Препоръки и възможни други решения на проблемите. Каквото се сетите. Но без коментари на интриги, разплитане на стратегии и тактики, обяснения на междуличностни отношения сред играчите и т.н. Това нека го оставим за бабките от кварталната седянка. 🙂 Кой пък знае… може някой от следващите „сървайвъри“ да прочете нещо тук, което да му е от полза в следващите сезони на шоуто, и да има поне един човек по-малко, който да ни разочарова. 🙂
Айде аз ще ви покажа посока на размишленията със следните примери:
Огънят – първата вечер няколко хора, редувайки се, успяха (хм…) да запалят огън по метода на „огненото рало“. Изключително погрешен избор на метод, който от всички известни инструктори по оцеляване се посочва като един от най-трудните (ако не и най) начини за палене на огън. Особено от аматьори. Особено при такава висока влажност. И за човек, който се е опитвал да го прави, както и прочел достатъчно за метода, веднага се набива на око аматьорското изпълнение – прекалено широк улей, прекалено груба прахан, неправилно държене на „ралото“. Някой да видя овъгляване или пушек? Аз го докарвам още след първите десетина секунди триене, но дори това не е достатъчно.
И после как „запалиха“ огъня? Камерата нищо не показа. Можаха да снимат как всички се изреждат да търкат, а точно когато са успели ни една камера нямаше. Не могат да ме убедят, че някой ще забележи, че дървото пропушва (което се случва доста преди да се появи въгленчето), ще забележи как то се получава, и как някой го раздухва внимателно до получаването на пламък, и няма да насочи ни една камера натам?!!! И после една кака ще ми обяснява как с едни клечки, дето пазила сухи цял ден, успели да разпалят огъня. Айде ще ви дам аз един запален фас и в тая влага да успеете да ми запалите тия клечки. 🙂 Е… ако пък наистина са успели – шапка им свалям. Не им е било лесно.
Лично моето мнение е, че някой им помогна да запалят огъня, просто за да е по-интересно предаването и да се докаже „какви умели хора сме подбрали“. Сигурно участниците и екипа много добре знаят истината. 🙂 То си пролича и при вторият опит за палене на огън, по този метод. То не бе блъскане, копаене и т.н. по клечката. Ако веднъж бяха видели правилно изпълнение, щяха ли да правят такива пародии?
Аз ще ви дам една подсказка: на острова има бамбук. С това растение дори и най-големият аматьор може да запали огън по метода на „огненият трион“. Не е голяма философия, само трябва яко търкане и малко сухи влакна от кокосов орех, както и фини стърготини от самият бамбук (ама в сухо състояние) и успехът е гарантиран.
А как бяха налягали да спят по студеният пясък! Това нещо може дископатия без проблем да ти докара. Толкова едно-две листа от палмите ли не можаха да намерят.
Може и други неща да се сетя, ама ще го оставя на Вас. 🙂
Ако този блог ви е харесал! Ако информацията в него ви е била полезна! Ако искате да изразите благодарността си, или да подпомогнете бъдещото му развитие! – Можете да натиснете този бутон, и да ме почерпите една бира с картофки! 😉 Благодаря ви! |
25.09.2009 at 16:23
Ха, Стояне, дали забелязвам учудване у теб ? Нима наистина си живял със заблудата че т.нар. „Сървайвър“ наистина има нещо общо с оцеляването ? Всъщност на каква аудитория може да разчита едно такова предаване в България ? Първо сме една шепа хора (т.е. нерентабилни като аудитория), а пък имаме и „гадният“ навик да сме хора мислещи и критични. Някак си за нас е по-важно да умеем да се слеем с природата, вместо да видим дали в този епизод Пенка ще пусне на Иванчо, и дали Петърчо ще се сбие с Пенчо и дали Герганка най-накрая ще си покаже гърдите (или ще го отложат за следващият епизод). В този ред на мисли не вярвам в цялото предаване да видим умения, методи, навици или похвати свързани с оцеляването – или поне не и такива реално изпълнени от участниците, а не режисирани зад камера. Освен да научим нов начин да сваляме сутиен с една ръка, понякога и това си е сървайвъл умение 🙂
Аз лично чуя ли в анонса на някое предаване думата „риалити“ и навечно го зачерквам от списъка на предаванията които гледам. Съветвам ви и вас да направите същото – удивително добре влияе на умственото и психическото равновесие 🙂
25.09.2009 at 16:35
Да Георги, явно за кратко съм бил заблуден. Може би защото (както обикновено) винаги имам високи очаквания към новите неща, каквото беше тогава и това предаване. 🙂
Все пак може да се гледа, защо пък да призоваваме към „зачеркване“. Един вид забавление си е това. 🙂 Между другото миналият сезон (който смятам за най-силният, който вероятно ще видим), наистина го гледах с интерес, но само заради един човек – Николай Мартинов. Беше удоволствие да видя някой, който е по-близо до моето мислене и интереси. 🙂
Пък може и заради „гърдите на Герганка“ да погледат поне… няма лошо. 😆
Аааа… и още нещо се сетих сега. Сигурно повечето си мислят, че хората с големи мускули имат предимство в такива състезания (като Митьо крика примерно). Аз ще ви кажа как ще се развие вероятно неговата съдба. Големите мукули в тежки условия на недоимък повече пречат, отколкото помагат. Дори в покой те горят значителни количества енергия. В резултат притежателят им ще чувства постоянен глад, ще се крие безсилен по сенките и постоянно ще мрънка за храна и т.н. Това естествено няма да се хареса на останалите и той най-вероятно ще бъде от първите изгонени.
С две думи, съвет към бъдещите кандидат-сървайвъри: Не наблягайте на големите мускули при подготовката си. Те по-скоро може да ви попречат. Лекото коремче дори е предимство в такива ситуации. 🙂
25.09.2009 at 16:25
Поздрави Стояне за статията- моето мнение за предаването е идентично със твоетол Аз дори след първия Survivor спрях да го гледам, а първоначално като гледах рекламата се зарадвах супер много, а в последствие бях разочарован. Примера с “ Огнения трион“ и клипчето много ме впечатлиха 🙂 И наистина, аз също бих се радвал, ако в коментарите към статията не се обсъждат интригите между участниците, а да се коментират нагледни примери относно техниката и способите им, било то правилни или погрешни 🙂
25.09.2009 at 16:38
Браво Стояне, статията е супер и е много на място- нямам време да пиша дълъг коментар, тъй като съм още на работа, но мисля, че ще излезе сред една от най коментираните в блога 🙂
25.09.2009 at 16:57
Браво Стояне, статията ти е много добра от одавна чаках нова статия (пост).Блогодаря ти 🙂
25.09.2009 at 18:49
То е ясно кво оцеляване става там.. По цял ден лежат и се къпят.. „Огненото рало“ едната по скоро го намушкваше от колкото да трие.. С няколко думи – (и риск да обидя почитател на другите предавания) за мен Сървайвър=Биг Брадър=Вип Брадър=Денсинг Старс=Танцувай с мен=Пей с мен=Нещо си истината=Хванати в изневяра.. Вече се чудя на кой канал да избягам когато ми се наложи да включа TV за малко.. То бива бива борба за рейтинг и желание за покриване на максимално голяма аудитория, ама то от едно положение нататък и „пошлост“ е слаба дума..
25.09.2009 at 20:25
Еми аз какво да кажа освен ,че все пак това е наистина едно TV шоу не трябва да се очаква кой знае какво.Те хората там не са отишли да оцеляват а да си показват мускулите и циците !!!! Но за убиване на времето съм сагласен че става.
А това с огненият трион е наистина интересно до сега не бях виждал по този начин да се пали огън.
25.09.2009 at 21:31
ХАХАХАХААА доста се забавлявам с предаването , купили си книжки явно ,чели недочели но никога не пробвали това което са видели в ръководствата и сега си вирнали носовете колко са отворени , много са зле а какво ще кажете за момъка който се опита да се качи на палмата и защо ли незнайно не се получи …..???????:)
25.09.2009 at 22:10
Който иска да гледа оцеляване може да наблегне на Рей Миърс или Лес Страуд, например. Нашият „Сървайвър“ наистина е повече шоу. Миналият сезон го гледах, но първите епизоди от този не ме впечатлиха. Ще видим дали ще успее да ме грабне по-натам.
25.09.2009 at 23:07
Поздрави и от мен Стояне.Намерил си чудесно клипче което наистина може да бъде полезно. Признавам си ,че точно този начин на палене на огън не бях виждал.Предполагам ,че освен сух бамбук за да има ефект от труда се иска и здрав кръст защото позата не е много удобна.Не е лошо да споделяме някои наблюдения за “ Сървайвър“и да обсъждаме абсурдните неща и грешките защото често от филмите и телевизията започват да се разпространяват някои неверни „познания“ за животните ,природата и тн. и после както казват ако една лъжа се повтори стотина пъти тя става истина и ето ти го невежеството.От години се стремя (и сигурно вече съм придобил някаква деформация)когато гледам някой филм да не се задълбочавам във фабулата а да разглеждам другите ,съпътстващи действието ,елементи -природа ,сгради ,обзавеждане ,техника.Тези неща много често са ми по-интересни от някоя банална история.Струва ми се ,че по предишните издания на „Сървайвър“изглеждаха по реалистични -поне по отношение на лов-кухня -глад.Много добро впечатление ми направи и Николай Мартинов със своята подготвеност и изобретателност.Спомням си ,че по време на последното и най-решително състезание за издържливост неволно докато го гледах как страда но не се предава ми заприлича на Христос на кръста.Щеше да е цяла свинщина ако не беше спечелил.Подозирам ,че след нещастния случай тази година ще са наблегнали не на изпитанията и оцеляването а на игралния елемент от което реализма силно ще пострада.И аз се учудвах ,че мръзнат на студения пясък вместо да си подложат нещо и си спомням ,че преди футболиста Здравков се беше разболял.Нима наистина тези хора са се откъснали толкова от природата ,че не знаят и елементарни правила за оцеляване.Спомням си ,че навремето в казармата много се чудих на едно момче от нашия взвод който си призна ,че изобщо не бил палил огън и не знаел как стават тези работи.За малко щеше да замръзне и то в гората ,макар че пушеше и имаше кибрит…Логично беше ,че нищо не стана от катеренето по палмата-не само техниката беше грешна но много често тази работа по островите я вършат децата .Виждал съм и клип в който един местен човек се катереше по палмите и то не беше в първа младост но той имаше приспособления за целта почти както това става у нас при ремонт по стълбовете.
26.09.2009 at 9:01
Виждам, че доста от вас не са виждали този начин за палене на огън. Огненият трион (fire saw) има и други разновидности, но специално тази с бамбука е най-ефективна. А със сигурност е много по-лесна за изпълнение от „огненото рало“. Може да се прави и с друго дърво, като конструкцията е малко по-различна. Може да понапиша нещо на тая тема скоро. Колкото до неудобната поза – тя не е задължителна. Може да застанеш дори прав, като притискаш въпросната летвичка (но много по-дълга) с корема си към земята, търкайки с другата върху нея.
Бе то, че Сървайвър си е повече шоу си е ясно. Както и че кой-знае какво по темата за оцеляването от него не можеш да научиш, но поне се очаква хората, които отиват там да поназнайват това-онова. Аз имам чувството, че повечето не знаят какво точно правят там, или просто си правят PR (като някои залязващи или изгряващи фолкпевици пр.).
А и чисто като шоу имаше весели моменти. Например като им казаха да скочат от камиона, ако никой не знаеше нищо преди това, и ако не беше проведен инструктаж, защо всички решиха едновременно, че трябва да скочат точно от дясната страна на каросерията и да се цопнат хубаво в калта?! Как никой не си слезе културно от задната страна на камиона, където си беше сухо?
И всичките се заровиха из калта на някакво смешно разстояние, дето истинска експлозия би разпиляла доста парчетии и със сигурност би уцелила някого. Експлозията се случи не по време, когато участниците бяха във водата. Анимацията свърши останалото.
И иначе се вживяват после – усетили топлинната вълна, ала бала… А Митьо крика дори прекали „Залягам аз във водата, а там плуват пиявици, змии… „. Сигурно и крокодили е имало. 😆
26.09.2009 at 9:54
Сървайвър ми е смешен.Гледам го понякога за да им хвана грешките.Николай Мартинов от миналия сезон наистина е добър,личи си,но и при него имаше нагласени неща.Просто няма как.Който и да е,трябва да се съобразява с екипа който прави предаването.Пък и кой ще избяга от това да си направи малко реклама и да изглежда супермен пред цяла България.Доста хора които четат този блог сигурно са по добри от Николай Мартинов например,но никой няма да научи за тях.За съжаление!
26.09.2009 at 11:10
Признавам, че гледах съвсем малко но … относно момчето което искаше да се качи на палмата, като си беше вързал краката един за друг за да може да ги използва като опора, много се забавлявах ;), той маи така и не разбра къде точно бърка и защо не се получава. От друга страна, ако пък случайно беше улучил дължината на въжето /добре че не стана/ щеше да се получи доста неприятно имайки в предвид колко тънко беше въженцето и как щеше да се вреже в глезените му… Явно е гледал подобно нещо в някои научно популярен филм … само дето пропуска факта че там въжето /лиана/ е по- дебел а катерача по-лек, но нищо метода – проба грешка също учи.
26.09.2009 at 11:53
Гледах единствено първия епизод. Това с гърменето на камиона и на мен ми беше много странно. Не само че наскачаха в калта, ами хвърляха там и провизиите си, вместо културно да ги свалят откъм пътя.
Бомбата вероятно е била от холивудски тип – нещо запалително, с високи пламъци, без ударна вълна и отломки. Вероятно за това хората са били инструктирани да се заровят във водата – да не им капне някоя разсеяна капка гориво на тиквите.
26.09.2009 at 17:19
Брей какви работи ставали в това „риалити“!
Честно казано, гледал съм една серия – май миналата година (или беше по-миналата?).
Даже нямам представа какво представлява въпросното шоу.
Ама това всъщност какво общо има със сървайвъла?!?… 😯
26.09.2009 at 19:08
Black Wolf, общото е, че ни се представя като такова. А и от там произлиза името (Survival -> Survivor). Аз също казах, че няма много общо с него, но в очите на „широката общественост“ това ще бъде представата за тези неща. Аз искам да покажа, че това съвсем не е така. Не мога да замълча, когато някой казва „Е това е Оцеляването!“, като виждам, че е далеч от истината.
А може пък и да помогна на следващите да не се излагат толкова (ако въобще някой от тях прочете това нещо де) :).
26.09.2009 at 19:04
Стояне, напълно съм съгласен ,че за огънят. Някои им е помогнал. И аз, които ту си пиша по Скайпа, ту гледам Сървайвър, забелязах една издънка, а именно – единия търка, а другия духа. При положение ,че няма нито въглен нито пушек как става тоя номер? Ако духаш и 60 градуса няма да стигнеш със сухи пръчки.
26.09.2009 at 22:54
Ами доколкото схващам, целта въобще не е оцеляването, а да е интересно на зрителите.
Ако питаш мене, да снимат примерно някакви хора в реална ситуация, когато се стремят да добият храна и подслон ще бъде по-интересно (прим. екипа не се намесва, ако съмсем не приритат ;-)). Вярно е, че няма да е много екшън, а ще отива малко „а ла Дискавъри“, но мисля, че много хора ще го харесат повече… 🙂
27.09.2009 at 9:01
Аз съм напълно съгласен ,че цечта е едно шоу ,че те даже и им светеха ,защо не използваха камера за нощно виждане след като разполат със такава ? защо не ги оставят де да си оситуряват светлината ?
Защо хич не им дремеше дали огънят,който те си запалиха дали ще изгасне ?
28.09.2009 at 1:36
Black Wolf казва:
26.09.2009 в 22:54
Ами доколкото схващам, целта въобще не е оцеляването, а да е интересно на зрителите.
Етва имам предвид и аз.. То предаването не е направено за нас (1 на 1000 души). То е направено за масовката.. Докато има знойни каки и интриги, рейтинга няма да пада. Те не го правят, за да покажат/научат широката общественост как се оцелява.. Те хората си го правят за да печелят..
Това с камиона – какво да кажа.. Водещия им каза има бомба.. Аз очаквам тез ще се разскачат във всички страни.. Паника дива.. Те не.. чакат да си каже старт, после всички скачат от една и съща страна и се нашляпват в клата един до друг.. А до тях вярно път имаше.. сухо.. можеха да минат от другя край на пътя и да се заслонят в завета, пак кал, ама нямаше да ги блъсне „топлинната вълна“.. Това го гледах с един познат, човека е много далеко от компютрите – е щом той ми каза „таз експлозия май е правена на компютър….“
28.09.2009 at 10:11
Ч.Р.Д. Стояне, да сте живи и здрави със семейството и винаги щастливи! Продължавай в същия дух да ни радваш с интересни и полезни статий 🙂 Поздрави от Велико Търново 🙂
28.09.2009 at 14:53
Благодаря Пламене! Ще се опитвам (да продължавам все така…). 🙂
29.09.2009 at 11:37
аксплозията е направина със бензин това е доста-честа филмова практика заряд равняващ се на половин пръчка динамит се поставя под 1-3л бензин ,който е в найлонова турбичка 🙂
04.10.2009 at 10:47
Даже е много този динамит , туба бензин с един капсодетонатор върши точно това което стана , а повярвайте камион бомба е брутален взрив /2003 бях взривен в Ирак с такова нещо и за мой късмет оцелях / експлозията е брутална!!!
02.11.2009 at 10:59
Баси, дори забравям, че подобно предаване върви по телевизията. Със що за боза асоциират думата „survivor“ незнам…
15.11.2009 at 18:09
По – добре гледайте някой от сезоните на американския Survivor. Там поне наистина ОЦЕЛЯВАТ…
Обаче и наградите са по хубави… спомням си на един към края на предаването за награда му подариха чисто нов Mustang 😀 😀
30.11.2009 at 22:00
Ха…. преди малко съобщиха че ще вкарат Георги Дренски в играта ( състезаваше се в епизодите на Survivor 2). Дано той поне покаже някакъв вид на оцеляване, че тея сегашните само интриги пускат и гледат кой кого да измами…
01.12.2009 at 16:59
Онзи ден гледах с половин око някакво студио за сегашният Сървайвър (сестра ми ми е на гости и го зяпа с отворена уста:) ) – та там някаква девойка (май победителка от предишен сезон), обясняваше надълго и нашироко как еди кой-си нямал шансове да спечели тазгодишният сезон, щото не можел да плете интриги и да създава съюзи с другите играчи. Всички във студиото кимаха в съгласие с дълбокомислени физиономии. За уменията на същият този да оцелява въобще и не стана на въпрос 🙂