Продължаваме със следващия възел от голямата четворка – възелът „осморка“. Неговата ефективност, здравина и надеждност са причина за широката му популярност и употреба за най-различни нужди.
Възелът е много стар, и не може да се датира със сигурност изобретяването му. Името му идва от характерната форма, която образува при затягането си.
Употреба
Най-основната употреба на възела осморка върху единично въже, е да предазва изхлузването му през даден отвор, или изхлузването на халка или друго приспособление от края на въжето. Т.е. – той се явява стопиращ възел. В тази си роля той е много по-подходящ от простия преметнат възел (overhand knot), защото за разлика от него е по-трудно да се затегне фатално, и е по-лесно да се развърже дори след сериозно натоварване.
Истинското разнообразие от полезни приложения идва, когато възелът се направи върху двойно въже. Тогава той може да се използва за направата на надеждни примки (както в края, така и в средната част на въжето), свързване на две въжета с еднакъв диаметър, свързването на краищата на въже за направата на прусик примка, и др. Примката с възел „осморка“ се използва в алпинизма като алтернатива на булина. Катерачите го предпочитат, защото специфичната му форма го прави много лесен за инспекция, и допуснатите грешки веднага се забелязват.
Направа
В тази публикация ще разгледаме три варианта на възела осморка, които ще ви се наложи най-често да използвате: „осморка“ върху единично въже, „осморка“ с наплитане на примка и „осморка“ в прегъвка на въжето.
За да направите възел „осморка“ в края на единично въже, ще ви покажа много лесен и прост начин:
1. Хващате въжето с работния край сочещ към вас. Защипвате с пръсти участък от въжето, и го усуквате както правихме при булина – все едно палите стартера на автомобил. Образува се примка.
2. Усуквате примката още веднъж в същата посока.
3. Сега прекарвате работния край през получената примка, вмъквайки го от долната й страна (заека излиза от дупката).
4. Обтягате двата края, за да затегнете възела, и той е готов!
Възелът „осморка“ върху единично въже е основата за наплитането на примка в края на въжето, или т.нар. примка „осморка“. Наплитането по този начин е необходимо, когато искате да направите примка осморка около статични обекти, като например стволове на дървета, халки, рамки и други, върху които не можете просто да нахлузите готовата примка.
1. Правите възела както посочихме по-горе, като си оставите достатъчна работна дължина в края на въжето. Вмъквате работния край обратно в примката, като следвате вътрешната страна й страна.
2. Премятате под носещото въже, и вече излизате следвате външната страна на примката.
3. Продължавате да следвате външната страна на примката, за да насочите края надолу към носещото въже.
4. Промушвате работния край отново през примката, следвайки носещото въже.
5. Издърпвате получената примка и краищата в противоположни посоки.
Забелязвате характерната форма на осморка, която лесно може да бъде инспектирана за евентуално допуснати грешки.
6. Продължавате затягането, докато получите крайният вид на възела.
Възел „осморка“ в прегъвка на въжето може да направите, като разгледате внимателно и следвате стъпките на следващата илюстрация. Този начин е подходящ, когато искате да направите примка „осморка“ в средната част на дълго въже, особено ако двата му края са вече фиксирани някъде.
Видео
Сигурност
Якостта на опън на осморката е около 55% от посочената здравина на въжето. Преди да бъде затегнат, витките трябва внимателно да бъдат подредени и напаснати така, че да вървят успоредно една на друга, без да се прекръстосват, защото това ще доведе до намаляване на издръжливостта на възела. Двете най-външни извивки трябва да легнат плътно върху въжето, което влиза и излиза от тях (виж следващата снимка).
За предпочитане е краят, който ще се натоварва, да прави най-първата извивка до примката (на горната снимка – дясната стрелка). По този начин якостта на възела нараства с около 10%.
Осморката е сравнително надежден възел, малко повече презастраховане никога не е излишно, особено ако ще доверите на него живота си. Ето защо е добре при направата на примка осморка свободният край да се остави малко по-дълъг, и с него да се направи контролен възел (обикновено прост преметнат възел), или няколко полу-запънки (half hitches) около носещото въже.
Ако този блог ви е харесал! Ако информацията в него ви е била полезна! Ако искате да изразите благодарността си, или да подпомогнете бъдещото му развитие! – Можете да натиснете този бутон, и да ме почерпите една бира с картофки! 😉 Благодаря ви!
07.03.2013 at 11:40
1. Клипчето не е зле, но показваш възела по трудния начин.
2. Няма нужда от контролен възел – осмицата не приплъзва, НО свободния край винаги, ЗАДЪЛЖИТЕЛНО трябва да е поне 10см
3. Според новите правила, приети и в БФСп (Българска федерация по спелеология), няма значение дали натовареният край ще е отгоре (откъм ухото), или не. Ако направите възела по „правилния“ и по „грешния“ начин, ще установите, че при „грешния“ горната витка остава отпусната при натягане на възела (особено ако висне човек на това въже). Затова го препочитам както е показан тук
4. Този възел е на второ място по здравина след „деветка“. При втория има още едно кръстосване на витки, което го прави номер 1 по здравина (без да смятам осморка с 2 уши, деветка с 2 уши, булин с 2 уши …..)
Предполагам, че ще покажеш и него в следващата публикация 🙂
07.03.2013 at 12:48
Не знам, на мен ми се струват лесни показаните начини. 🙂 И деветката може да покажа, тя е много подобна на осмицата, но по-напред в списъка съм сложил още няколко полезни за нашите занимания възли! 😉
08.03.2013 at 20:21
„Якостта на опън на осморката е около 55% от посочената здравина на въжето“
Ами не съм много съгласен. Осмицата запазва 80% от здравината на въжето. И от другите възли, които могат да се използват със същото предназначение „осмицата“ е най-щадящия въжето.
08.03.2013 at 20:33
Данните за якостта съм ги взел от „АБВ на техниката на единичното въже“. Деветката е по-здрава от осмицата, така че колко процента трябва да е? Мисля, че по-скоро той може да се приближава до 80%, което е наистина висока цифра. Повечето възли са около 50-те процента.
09.03.2013 at 21:14
Също така не си подредил правялно възела в 6-та стъпка. Възела трябва да еднакъв от 2-те страни. „Рачков“ ти го е написал “ Ако направите възела по “правилния” и по “грешния” начин, ще установите, че при “грешния” горната витка остава отпусната при натягане на възела (особено ако висне човек на това въже). Затова го препочитам както е показан тук “ Но според мен, ако ще показваш нещо на аудиторията то трябва да бъде показано правялно, не грешно. Личните предпочитания са нещо различно, но със сигурност ако беше по-добре да се прави по „грешния“ начин то той няма да е „грешен“.
09.03.2013 at 21:57
Петре, мисля, че не си разбрал съвсем точно за кое Рачков е написал „правилно“ и за кое „грешно“, и кой от двата начина аз съм показал! Мога с абсолютно непоклатима сигурност да те уверя, че показаният тук възел е ПРАВИЛНО направен! Може би си от скоро читател на блога, и не си забелязал, че си пиша много старателно „домашното“. От коментарите ти все повече започвам да си мисля, че имаш известна „дупка“ в познанията си за възлите. Просто не може да не си го помисля, щом за този възел тук твърдиш, че е грешен!
10.03.2013 at 12:11
Колкото и начина да покажеш, възела от 6-та снимка не е правиално подреден, както написах по-горе трябва да е симетричен от 2-те страни! Занимавам се с алпинизъм, правил съм възела хиляди пъти и продължавам да го правя затова не ми говори за „дупки“ . Прегледай си както казваш ти „домашното“ или по скоро помоли някой пещерняк или алпинист да ти обястни, в пъти по-добре е от това да глесдаш неясните картинки на книга от 80-те…
10.03.2013 at 12:19
Дори на клипчето се вижда, че възела ти не е симетричен от 2-те страни!
направих ти и клипче, да видиш разликата .
10.03.2013 at 14:28
Тук има малко неразбиране на ситуацията. Повечето посетители на блога май се интересуват от възлите не за да висят с главата (или там каквото дойде) надолу от някакви камъняци, а да завържат при нужда въже в гората, да опънат платнище, палатка, да завържат денк и други такива неща (да си натегнат тетивата на лъка 😉 ). Подозирам, че и на Стоян интереса към възлите е в такава насока. Катерачите, пещерняците и пр. се занимават с възлите в друга насока.
10.03.2013 at 19:25
Все пак независимо от това какво приложение на възела ще се използва, вярвам, че той трябва да е показан правилно. Aко ти трябва някакъв възел, за да си „опънеш платнището“, тогава може да използваш и обикновен водечески 😉 Така че съм съгласна с Петър за възела.
11.03.2013 at 9:18
Не е срамно човек да си признае, когато разбере, че греши. Извинявам се, чак сега видях за какво ми говорите. Петър ме подведе с написаното от Рачков, затова търсих проблема другаде. С Рачков си „говорихме“ за това, че основното въже (това, което се натоварва) образува най-първата витка откъм страната на примката (на последната снимка е посочено с дясната стрелка). Според правилата това се приема за „верният“ начин. Другият (който Рачков нарече условно „грешен“), е когато се натоварва въжето, образуващо втората витка. Та аз се насочих именно към тази част, когато Петър ми каза, че възелът е грешен. Тази „симетричност“ също ме обърка, защото си мислех, че възела трябва да изглежда симетричен гледан от едната страна, а той очевидно не е такъв. Симетричен (макар и наопаки) може да се нарече ако се съпостави едната с другата му страна, или в профил.
Сега наистина забелязвам, че на снимката от шестата точка не съм преметнал витката отгоре (също и на клипчето). Не знам как да си обясня тази грешка, при положение, че знам за това премятане?! Има две вероятности – защото използвам паракорд, който е доста „пластичен“ и сравнително тънък, и че гледам на екрана на камерата, за да не изляза от кадър при заснимането?! Ето примерно на последната снимка от публикацията, която е с дебелото въже, и на която обяснявам за подреждането на витките, възела съм го направил правилно. Трябва явно да започна да показвам възлите с по-дебели въжета…
Възелът от клипчето е същият на снимката, така че допуснатата грешка при него се появява два пъти, и заради пластичността на въжето ми било трудно да я забележа. Това е моето обяснение. Както и да е, снимката ще я сменя при първа възможност, за съжаление клипчето не виждам как ще го редактирам, така че се надявам читателите да прочетат внимателно написаното както в публикацията, така и в коментарите.
Благодаря за посочената неточност! Това май беше най-добрият вариант това да се набие в съзнанието, и грешката да не се повтаря. 🙂 Както казах, не е срамно човек да си признае като греши! Може да се случи на всеки (Петър сигурно ще се съгласи, защото нарече възела ми булин от предходна публикация „грешен“ 😉 ).
Колкото за бушкрафта и възлите – бушкрафтърите определено не са хора, които умират да висят по въжета. 🙂 Ако има възможност – биха го избегнали. Това обаче не означава, че не се нуждаят от здрави и надеждни възли, какъвто е осморката. Все пак понякога има повдигане и провесване на товари по-големи от тежестта на един човек, окачвания на хамаци и т.н., така че забележката с ползването само на един водачески възел няма да я приема!
14.03.2013 at 10:58
Аз, всъщност, не разбрах Петър какво нарича „симетричен“. Също съм алпинист и пещерняк и съм завързал безброй осмици. Като видях статията и първия възел на снимката реших да напуточня, че натоварваното въже трябва да „затваря“ възелът от горе. Очаквах, че като на повечето места и Стоян ще е подценил това. По надолу в статията, обаче, го е обяснил добре, макар и не с термините, които очаквах. Абсолютно съм за това да се отнасяме прецизно с въжетата и възлите и да ги правим коректно. Нищо в тях не е случайно. До колкото знам, обаче, „правилния“ възел всъщност има значение при използването на динамично въже и идеята е да се притегне възелът по начин предотвпатяващ срязващия момент при падане с висок фактор. Или греща?
Стояне, едно предложение, ако разрешиш: смени снимките на осмиците с коректно направени такива, за да се елиминират нови подобни постове. Формално човекът е прав.
14.03.2013 at 11:18
Смятам, че всички снимки в публикацията са вече коректни (ако не – натиснете F5)! Просто има натегнати и ненатегнати възли, за да се види всичко как си върви! Единствено не мога да променя възела в клипчето, но смятам, че който прочете публикацията, ще му стане ясно.
Разбирам, че за вас възлите са от жизнена важност, но за нашите нужди мисля, че не е нужно да изпадаме чак толкова във дълбоки подробности, като динамики, прерязвания и т.н. 😉 Което не ме оправдава де! Просто искам да кажа, че ако някой бъдеш алпинист или пещерняк е тръгнал да се учи от моя блог на възли, то вероятно има голям проблем, и то не защото няма да му покажа правилната направия, а защото е тръгнал да го прави от Интернет! Има си курсове за това, водени от специалисти, и аз горещо ги препоръчвам на мераклиите!
18.03.2013 at 23:43
Искам само да обърна внимание, че клипът може да се намери във вимео (или чрез някоя търсачка) без да се прочете тази статия!
Изкаването ви, че бушкрафтарите не висят на въжете е доста несериозно. Най-малкото коментарите доказват, че публиката не е само то бушкрафтари.
Възлите се правят само по един начин – правилният! Ако човек не може да прецени, дали е направил правилно възела, по-добре да използва друг, за който е сигурен, че е направен правилно.
Поздрави
18.03.2013 at 23:46
Между другото – по-възможност ползвайте наложилите се термини.
Аз лично бих сменил първата снимка с добре подреден възел.
19.03.2013 at 8:54
Добре, последно: има ли някакви неточности и грешки в представения материал (снимков и текстови), като се изключи малкото недоразумение в клипа, причините за което аз посочих?! Ако има – бих ви помолил да говорите конкретно за тях. Такива общопоучителни приказки няма нужда да ми бъдат говорени, и могат единствено да ме подразнят!
Разбира се, че възлите трябва да бъдат показвани по правилният начин, и мисля, че точно този е показан тук! …освен ако пропускате, че признах за допусната неволна грешка. Няма да допусна да се насажда усещането, че тук нещата се показват грешно! Разбирам, че навлизам във ваша територия и затова ме наблюдавате под лупа, но няма страшно – няма да ви взема хляба и заниманието! 😉
Разбира се, че всеки може да чете блога, но той определено е насочен към бушкрафтъри. Забележката ми не беше, че те може да ползват грешни възли, а че няма нужда от дълбокомислени анализи на възлите, показване на „висш пилотаж“ и т.н. – просто си се прави стандартния възел по стандартния начин, и това е достатъчно! Особено за нашите цели!
Бих използвал наложените термини, но за съжаление не съм ги изучавал. Все пак интереса ми е бушкрафт и примитивни технологии, а не алпинизъм и пещернячество. Просто и така времето ми е достатъчно малко. Думите са си думи… ако не претендираме експертност, важното е да се разбираме! 😉
П.П. Добре, и клипчето ще се опитам да редактирам при първа възможност, но и за това трябва време. А на първата снимка възелът е така, за да се разбере идеята в името „осморка“!